Tisková zprava AMSP ČR 22.8.2011. Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky (AMSP ČR) poškodí případné přijetí návrhu na zrušení stravenek nejen podniky, zaměstnance, restaurace a poskytovatele stravenek, ale ve formě celkově negativního fiskálního dopadu rovněž stát.
Podle výpočtů Ministerstva financí ČR (MF ČR) by stát měl zrušením daňové výjimky na stravování získat přes 5 mld. Kč ročně. Částka 5 mld. Kč pravděpodobně vychází z výpočtu 16 mld. Kč (tj. objem vydaných stravenek za rok) krát 32% (tj. výše dodanění). Tato kalkulace ani nezahrnuje objem závodního stravování, protože MF ČR si ve svých návrzích neuvědomilo, že se dodanění bude týkat i jeho.
Výpočet MF ČR je čistě účetní pohled, který vychází z předpokladu, že všechny firmy poskytující stravování svým zaměstnancům, jej budou i nadále poskytovat v plné výši, a to i přes zvýšení nákladů o 32 procent. „MF ČR přitom nepředstavilo žádnou seriózní studii skutečných dopadů zrušení daňového zvýhodnění stravování na jednotlivé subjekty a státní rozpočet (RIA). Jsme zásadně proti tomuto návrhu, který v důsledku poškodí všechny – podniky, zaměstnance, restaurace, poskytovatele stravenek a dle našeho názoru i stát. “, uvádí předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček.
„Asociace vítá daňovou reformu, je to krok správným směrem, nicméně stravenky a paušály pro drobné živnostníky nejsou cestou ani pro posílení státního rozpočtu, ani pro podporu podnikání, konečně ani pro posílení růstu zaměstnanosti. Ve všech aspektech to bude mít negativní dopad“, dodává současně Havlíček.
Jak již AMSP ČR informovalo svou tiskovou zprávou 13.6.2011, na tuto změnu doplatí všichni – stát, zaměstnavatelé i zaměstnanci. Pro stát půjde o negativní dopad do rozpočtu přibližně o 7 mld. Kč, firmám se zvedne daňové zatížení, což je v rozporu s tím, co vláda deklarovala (nezvyšovat daně), pro firmy zaměřené na poskytování služeb v oblasti pohostinství přinese tato změna zásadní snížení tržeb a v jejich důsledku ztrátu pracovních míst (odhad až 10 tisíc), a pro zaměstnance bude navrhovaný paušál znamenat směšnou částku v hodnotě 10 Kč/den. Malé a střední firmy, na které by tato změna dopadla nejcitelněji, nemají po obtížném období krize a propadu zakázek rezervy na kompenzaci.
Podle studie Institutu oceňování majetku VŠE by samotné zrušení daňového zvýhodnění stravování (bez zavedení zaměstnaneckého paušálu) mělo celkově negativní fiskální dopady ve výši 0,9 mld. Kč ročně. Podle studie společnosti MAZARS by zrušení daňového zvýhodnění stravování a zavedení zaměstnaneckého paušálu připravilo státní rozpočet o 9 mld. ročně (obě studie jsou k dispozici na www.stravovani-v-ohrozeni.cz).
Tento výčet navíc nebere v úvahu transakční náklady legislativního charakteru. Diskutabilní je i tzv. „stejný metr na všechny“, když dnes si může každá firma vybrat, zda využije možnosti podpořit stravování zaměstnanců či ne, tedy žádnou diskriminaci zde neshledáváme. Výjimky stejně nebudou všechny zrušeny, tedy ponechme i tuto, tím spíše, když tím nikoho nezatížíme.
Pokud mluvíme o rovných podmínkách, pak požadujeme naopak zavedení stravenek i pro živnostníky. Živnostníkovi nezaplatí nikdo dovolenou, nemocenskou ani stravování.