Ztráta zaměstnání dala vzniknout oblíbeným delikatesám Via Delicia

Na tradiční zabijačkové hody se na Moravu sjíždějí milovníci dobrého jídla a pití ze všech koutů České republiky od nepaměti. V moravském Zábřehu sídlí i rodinná firma Bezchlebových, která ctí vedle tradic také hodnoty řemeslné výroby bez přidaných konzervantů a která využívá lokální sezónní suroviny. Jako někdejší potravinářský technolog měl majitel konzervárny k poctivým recepturám pozitivní vztah již dříve. Až souhrou několika náhod se odhodlal přetavit své know-how do vlastního podnikání. S jeho rozvojem mu pomohla i Business Academy od Googlu.


K podnikání přivedlo Bezchlebovi zeštíhlování firmy ve Francii, kde Olin pracoval řadu let jako potravinářský technolog. Jako kompenzaci mu firma nabídla rekvalifikační kurz dle výběru. Vybral si kurz podnikání, který mu ukázal, že se nemá čeho obávat a může se sám do něčeho pustit. Vydal se zpátky do rodného Česka, a v roce 2011 založil firmu Via Delicia.


Zavařování s odkazem k předkům

„Mým původním záměrem bylo připravit soubor receptů na zavařování, který bych následně nabídl vybrané firmě. Nakonec jsme se ale s manželkou pustili do projektu sami a z dnešního pohledu cítím, že tento krok do neznáma byl správným rozhodnutím,“ vysvětluje majitel rodinné konzervárny Via Delicia.


„Dříve byli lidé zvyklí zužitkovat vše. Všímali si také, co a kde v přírodě roste v závislosti na sezónnosti. Následně suroviny, co si sami vypěstovali nebo jim příroda právě nabízela, zavařovali, a vyráběli si tak zásoby na celý rok. Inspirací a zdrojem našeho podnikání proto byly staré knihy o zavařování a po generace sdílené recepty na zavařování ze zabijaček,“ dodává.


Rodinná konzervárna se rozrůstala a postupně rozšiřovala pracovní tým o mladou generaci své rodiny, ale i rodinné příslušníky zaměstnanců. Rostl také sortiment: vedle zabijačkových delikates v dnešní době zákazníkům nabízejí také ručně vyráběné džemy, ovocné sirupy a kompoty, ale i hotová hlavní jídla a polévky.


Zkušenosti vlastní i cizí pomáhají růst

Jako pro spoustu začínajících podnikatelů, ani pro rodinu Bezchlebových nebyly začátky jednoduché. Cítili, že mají prostor pro zlepšení zejména v oblasti marketingu, která je pro úspěšné podnikání zcela klíčová. A když zjistili, že jim z Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR přišel email s výzvou přihlásit se do vzdělávacího programu Business Academy od Googlu, bylo to jako na zavolanou.

„Prvotním impulsem byla zvědavost, co nového nám akademie může přinést. Již během prvních výukových bloků nás mile překvapila úroveň školitelů z praxe, kteří mluvili bez nějakých obezliček přímo k věci. Často účastníkům dokázali až překvapivě otevřít oči a odpovědět na vše, co nás zajímalo, zejména co se týče online marketingu,“ vzpomínají Olin a jeho dcera Kateřina, kteří Business Academy od Googlu absolvovali spolu.


„Velmi cenné pro mě byly různé diskuse během i po skončení jednotlivých lekcích. Člověk viděl, že podobné problémy řeší spousta dalších firem a měl možnost od nich získat nový úhel pohledu a návrhy řešení. Snažil jsem se nabyté znalosti rovnou aplikovat a předávat dál, abychom mohli společně naši firmu posunout k dalšímu růstu. Právě k diskuzi nad novými nápady či řešení problémů jsme začali využívat metody Design Thinkingu, se kterými nás lektoři seznámili,“ dodává s úsměvem Olin.

Ačkoliv některé obchodní či marketingové nástroje byli Bezchlebovi zvyklí využívat již před akademií, shodují se, že až po absolvování celého kurzu získali do některých oblastí větší vhled. Seznámili se tak mimo jiné s aktuálními trendy v oblasti sociálních sítí, které se současně ukázaly jako skvělý pomocník pro efektivní cílení reklamy i po finanční stránce, protože nyní dokáží reklamní kampaně nastavit efektivněji.