Idealine Solutions Michal Martoch

Jméno: Michal Martoch
Název firmy: Idealine Solutions
Pozice ve firmě: Specialista na práci na dálku – spolumajitel
Obor podnikání: IT, vzdělávání, poradenství
Počet zaměstnanců ve firmě: 4 + 10 externistů
Kraj: Moravskoslezský kraj

Co Vás přivedlo k podnikání, jak byste v 5 větách charakterizoval svou firmu?

Pracoval jsem 5 let v nadnárodních korporacích jako manažer a SAP konzultant. Již od začátku mi nejvíce vadilo, že se dělalo velké množství zbytečné práce. Lidově řečeno se tráva natírala na zeleno, protože měl přijet na návštěvu nějaký vice prezident. Navíc jsem nemohl dělat věci po svém, protože byl nade mnou vždy někdo, kdo mě i na pozici managementu neustále usměrňoval.

Po několika letech jsem také pochopil, že být top manažerem nadnárodní firmy je pro mě podstatně méně, než být majitelem malé nezávislé firmy.

Původní vizí naší firmy bylo, že chceme být nezávislí na místě a čase. A to samé jsme chtěli také pro ostatní firmy a jednotlivce. Proto jsme začali před 5 lety nabízet služby, které podporují práci na dálku (vývoj softwaru, poradenství, vzdělávání, zavádění technologií jako Google Apps, Office 365, Webináře, videokonference, atd.), což se nám dále daří.

Co vám na začátku podnikání pomohlo a co vám naopak komplikovalo život?

Nejvíce nám pomohlo to, že nás bylo více společníků, zkušenosti ostatních podnikatelů a také vlastní chyby, před kterými jsme neutekli zpět do zaměstnaneckého poměru. Začátky byly velice krušné. 2 roky jsem seděl na dvou židlích zaměstnance firmy a podnikatele. Pracoval jsem 12-14 hodin denně včetně víkendů. Pak už to dál nešlo a tak jsem dal výpověď. Ostatní kolegové pracovali 2 roky za minimální mzdu. Bylo to hodně náročné období. Asi po 3 letech se to začalo významně zlepšovat a teď už „sklízíme" ovoce.

Co považujete za svůj největší úspěch?

Za největší úspěch považuji skutečnost, že nyní můžeme všichni svobodně pracovat odkudkoliv. Letos to navíc vrcholí tím, že se s manželkou stěhujeme na vesnici, aniž bychom cítili jakékoliv pracovní omezení. Přece jenom 99% naší (manželka vede jinou organizace a také pracuje 100% na dálku) komunikace se zákazníky probíhá na dálku přes videokonference, Skype, chat, email a telefon. Je mi tedy jedno, jestli máme zákazníky/partnery z Prahy nebo z USA.

Jaké jsou Vaše plány do budoucna?

Ještě více podporovat práci na dálku v ČR a snažit se ji šířit do všech druhů organizací včetně státních. Za poslední rok se v této věci mnohé zlepšilo. Organizace si začínají uvědomovat, jaké úspory a zvýšení produktivity jim práce na dálku může přinést. Samy nás začínají kontaktovat, abychom jim pomohli přenastavit procesy nebo implementovat správné technologie.

Čeho byste se na základě vlastních zkušeností již vyvaroval?

Nejvíce bych se asi vyvaroval odmítání uznat co nejdříve vlastní chyby. Některé chyby, jsme nebyli ochotni ihned připustit a zbytečně jsme tím prodlužovali agonii. Nyní přistupujeme k chybám jako k součástí podnikatelské cesty.

Jinak to beru tak, že každý začátek je náročný. Během 5 let se firma o osmi společnících zmenšila na čtyři – ostatní se vrátili zpět do zaměstnání. Na druhou stranu se rozrostla o jiné spolupracovníky. Několikrát jsme firmu od základů překopali, naštěstí vždy k lepšímu. Před 6 měsíci jsme přešli na model projektově-komunitní spolupráce, kde se každá zakázka nebo spolupráce s firmou bere jako projekt. Veškerý příjem z projektu se pak dělí v určitém poměru mezi firmu, obchodníky a realizátory. Komunitní prvek znamená, že vše nejdříve řešíme v našem týmu a jen pokud nejsme dostatečně vytížení, tak přibíráme externisty. Pro nás to znamenalo výrazné zvýšení počtu zakázek, zvýšení angažovanosti všech jednotlivců a naprosto nové možnosti spolupráce.