Co Vás přivedlo k podnikání, jak byste v 5 větách charakterizoval/a svou firmu?
K vlastnímu podnikání mě přivedla hlavně taková ta klasická frustrace, kdy je člověk někde zaměstnaný a jeho návrhy na zlepšení, změnu či inovaci jsou v kuse ignorovány, ať už od vedení nebo zaměstnavatele.
Ke směru datového analytika mě nasměrovala hlavně představa o tom, že by lidé neměli dělat věci, které jdou automatizovat či zefektivnovat. Měli by se soustředit na sofistikovanější aktivity než např. přepisování tabulek.
Co vám na začátku podnikání pomohlo a co vám naopak komplikovalo život?
Co nám na začátku určitě pomohlo, bylo sepsání vize a firemních hodnot, abychom vůbec věděli, kam firmu chceme posunout a čeho s ní chceme dosáhnout. Zároveň mi hodně pomohlo (a stále pomáhá)
to, když se těchto hodnot řídím. Na začátku podnikání nám hlavně znepříjemnilo práci či vývoj extrémní byrokracie a účetnictví. Jsou to záležitosti, které se vůbec netýkají core businessu, i přesto je to však nutností a nezbytností
pro začátky podnikání. Kvůli oboru, ve kterém působíme, jsme od začátku museli řešit NDA (Non- disclosure agreement) a další různé smlouvy. V našem případě, kdy jsme ve firmě začínali ve třech lidech, jsme potřebovali právníka
a účetní a to mi přijde jako velký bizár.
Co považujete za svůj největší úspěch?
Prvním milníkem byla spolupráce s prvním velkým klientem Molson Coors. Tato organizace mimo jiné vlastní Pivovary Staropramen a společná kooperace na daných projektech posunula celý náš podnik nesmírně dopředu. Tento zásadní okamžik pro nás byl celkem velkým boostem do dalšího pokračování, budování firmy a obecně rozšiřování klientského portfolia. Z toho vyplývá i další úspěch, který bych rád zmínil a ve kterém jsme s Markem za jedno. Vážíme si našich dlouhodobých klientů, dobrých vztahů a schopnosti přinášet neustále relevantní služby, které jsou na špici trhu vzhledem k náročnosti. Zároveň si zakládáme na udržení si smysluplného a rozumného poměru ceny ku výkonu, který často u velkých firem může být nevyvážený.
Jaké jsou Vaše plány do budoucna?
V oboru webové analytiky máme v České republice vybudované dobré jméno a postupně začínáme pracovat i v zahraničí, kde bychom se také chtěli prosadit. Rád bych se tedy začal soustředit více na propagaci a prezentaci části datové analytiky, aby nás jako firmu v tomto oboru bylo více vidět. Myslím si, že děláme plno suprových věcí (jako např. self service analytiku), které ale nejdou vidět a současně nás i zastinují větší hráči.
Samozřejmě stále platí náš další cíl a to šířit naše dobré jméno nejen v ČR ale i v zahraničí. V zahraničních státech vidíme současně neskutečný potenciál a můžeme prohlásit, že naše schopnosti a dovednosti jsou více než dostačující na to, konkurovat zahraničním hráčům.
Čeho byste se na základě vlastních zkušeností již vyvaroval/a?
Na začátku pro nás bylo nesmírně složité stanovit cenu našich služeb. V ohledu cenotvorby bych se dnes zachoval jinak a skutečně si nechal poradit od profesionála, který má zkušenosti s trhem, s chováním zákazníků a dokázal by nám v této věci pomoct. Udělal bych to i kvůli tomu, že s výší ceny lze později velmi těžko hýbat a měnit ji.
Poslední věc zmínil i Marek - když něco nefunguje, tak to většinou fungovat nebude. Aby to fungovalo, muselo by se stát něco zásadního a z vlastní zkušenosti vím, že to se moc často nestává. Pokud tedy člověk má z věci špatný pocit, štve ho to a stresuje, nejlepší co může udělat, je okamžitě to řešit.