Michal Zelinka- CEO Biano

Jméno: Michal Zelinka
Název firmy: Biano
Pozice ve firmě: CEO
Obor podnikání: Technologie, e-commerce
Počet zaměstnanců ve firmě: 55
Kraj: Hlavní město Praha

Co vás přivedlo k podnikání, jak byste v 5 větách charakterizoval svou firmu?

V mém případě velkou roli hrálo to, že jsem byl ve správnou chvíli na správném místě. Byl jsem v Mitonu a měl Biano na starosti zrovna ve chvíli, kdy se v něm měnila strategie a vedení. Protože jsem projekt důkladně znal, volba padla mě.

Biano je dnes platformou, která představuje změnu ve způsobu, jakým nakupujeme nábytek a dekorace online. Do tradičního a poněkud stagnujícího odvětví přinášíme díky našim technologiím nové funkce, se kterým mohou lidé na internetu nakupovat nábytek stejně pohodlně, jako třeba elektroniku. Za tím vším stojí více než padesátičlenná parta vysoce fungujících introvertů, které kupředu žene vědomí, že každý den pomáhají řešit reálný problém. Ten navíc z pohledu budování umělé inteligence řešíme v takovém objemu, který je na českém trhu unikátní – na cca 5 milionech produktů. To představuje obrovskou výzvu a zároveň příležitost, právě kvůli které k nám chodí lidé pracovat.

Co vám na začátku podnikání pomohlo a co naopak komplikovalo život?

U všeho platí, že to člověka musí bavit. Mě to vždy přitahovalo směrem k byznysu a k managementu, které jsem se rozhodl studovat. Nevím jak moc se to dá označit za komplikace, nicméně jak zjišťujeme, v online nakupování nábytku je velké množství takových na první pohled nevýznamných překážek, které však brzdí celý segment. Ať už je to nejednotné uvádění rozměrů, nejednotné označování nebo absence velkých značek výrobců. Je tu tak obrovský prostor pro zlepšení a posunutí celého segmentu kupředu. Kromě agregace proto chceme nabízet užitečné nástroje, které výrazně zjednoduší vybavování domácnosti, domu nebo zahrady online a tyhle drobné problémy pomůže překonat. Spíše než jako komplikaci bych to ale nazval výzvou.

Co považujete za svůj největší úspěch?

Momentálně to, že se nám s Bianem podařilo a stále daří překonávat škatulku tržiště, ze kterého jsme se transformovali v technologickou společnost, která se svým in-house vyvíjeným softwarem přináší evoluci do online nakupování nábytku. Například právě v oblasti vývoje a AI děláme věci, které se v Česku jinde nedělají, minimálně ne na takové škále, a i v Evropě jsme spíše jedni z mála. Revolučním oproti jiným tržištím je i náš prvek budování komunity, který jsme do uživatelských účtů přidali. To všechno je nicméně dílem týmu plného úžasných talentovaných osobností a špičkových profesionálů, které se nám v Bianu podařilo dát dohromady.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Dále budeme pokračovat v nabraném kurzu. Chceme ještě více rozšiřovat náš tým a zdokonalovat produkt, který nabízíme zákazníkům i samotným e-shopům. Sice jsme daleko od toho, aby se nám podařilo vyřešit všechny problémy online nakupování nábytku – to se pravděpodobně ani nikdy nestane – ale neustále hledáme nové funkce, které by ještě více posouvaly celý zážitek z nakupování. Naše vývojové a AI oddělení neustále testují nové nápady, z nichž se některé ukáží být slepými uličkami a některé posouvají celou platformu Biano nahoru. Máme zkušenosti ze sedmi trhů, víme, že naše řešení funguje spolehlivě v různých podmínkách a jsme schopni ho nasazovat rychle. Proto bychom se v nejbližší budoucnosti chtěli rozšiřovat na nové trhy, z nichž první je Řecko. Přitom ale pořád pokukujeme po dalších možnostech.

Čeho byste se na základě vlastních zkušeností již vyvaroval?

Asi to bude znít ohraně, ale ony nějaké neúspěchy a trable prostě k procesu budování špičkové společnosti patří. Všechny dobré i horší zkušenosti člověka i firmu nějak formují. Důležitým je nebát se experimentovat. Je lepší něco zkusit a třeba poznat, že to byla slepá ulička, než případně propásnout skvělý nápad nebo produkt, který by z experimentování mohl vykrystalizovat. Pak také každý den vidím, že úspěch tkví v dobrém týmu, který firmu tvoří. Budovat něco osamotě nelze a ani to není taková sranda, jakou každý den v kolektivu zažíváme.