Digitalizací se v r. 2023 zabývaly tři čtvrtiny domácích firem. Nesmí ale podceňovat kyberbezpečnost.
Praha, 9. ledna 2024 – Tři čtvrtiny domácích firem v loňském roce posílily vlastní digitalizaci. Nejčastějším důvodem bylo umožnit zaměstnancům vzdálenou práci z domova (home office). Rychle se zvyšuje i obliba zavádění automatizační technologií a používání digitálních platebních systémů. Například popularita virtuálních platebních karet již překonává klasické plastové karty. Vyplývá to z průzkumu, který pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) uskutečnila v listopadu 2023 agentura IPSOS na vzorku 300 malých a středních podniků.
Průzkum mezi manažery a vlastníky společností se zaměřil na aktuální přístup firem k inovacím založeným na digitalizaci, a také na využívání digitálních bankovních nástrojů.
České malé a střední podniky jsou velmi ochotné k zavádění digitalizace, moderních online bankovních postupů a k dalším inovacím. Očekávají od nich snižování nákladů a vyšší schopnost uspokojit zákazníky.
„Výzkum potvrdil, že hlavním měřítkem pro malé a střední podniky je při posuzování potřeby inovací potenciál snížení nákladů,“ shrnul předseda představenstva AMSP ČR Josef Jaroš. Podle něj nejde samozřejmě o nijak šokující zjištění, malí a střední podnikatelé mají tradičně optiku nastavenou právě tímto přímočaře racionálním způsobem. Zajímavé přitom je, že v segmentu zkoumaných podniků nebyl v dané věci nalezen žádný zásadnější rozdíl mezi firmami podle velikosti. „Asi bychom to mohli brát jako potvrzení, že racionální přístup založený na selském rozumu je v českém podnikatelském prostředí velmi silný. Podnikatelé a firmy jsou připraveni na inovace a změny, ale musí v nich vidět potenciál a logiku pro podnikání. Nedůvěra ve změny bez definovatelných úspor, které jsou založené pouze na předpokladech a doufáních, je skutečně značná,“ dodává k výsledkům průzkumu Pavla Břečková, místopředsedkyně představenstva AMSP ČR.
Vedle nejčastěji zmiňovaného snižování nákladů společnosti od změn očekávají lepší schopnost uspokojit přání a potřeby zákazníků a s tím spojený růst obratu, vyšší efektivitu a produktivitu práce. Výzkum nijak nepotvrdil, že by společnosti byly ke změnám nuceny tlakem okamžitých okolností, jako byl v minulosti COVID nebo nyní energetická krize. Dotázaní pociťují potřebu inovací jako výsledek středně a dlouhodobých procesů a nutnosti posílení vlastní konkurenceschopnosti.
S tím souvisí i další závěr výzkumu, že malé a střední podniky vítají postupující digitalizaci bankovnictví. Například u bankovních karet roste preference virtuálních karet místo tradičních plastových. Mimo jiné šedesát procent firem sdělilo, že v případě stejného poplatku za plastové a virtuální karty by preferovalo virtuální variantu.
Stejně tak se potvrdilo, že více než 8 z 10 firem upřednostňuje on-line podepisování bankovní dokumentace před klasickým podpisem v pobočce banky, a přibližně polovina pak preferuje jednoduchou autorizaci transakcí prostřednictvím scanu prstu či obličeje v mobilním telefonu před použitím USB klíče nebo čipové karty.
Upřednostňování digitálních nástrojů, se propisuje také do otázky multibankingu, tedy možnosti ovládat více bankovních produktů od různých bank z jednoho místa – to by preferovaly téměř dvě třetiny dotázaných.
Částečně překvapující je, že téměř polovina firem by upřednostnila „pohodlí“ před „bezpečností“ i v případě autorizování plateb, kdy by po přihlášení do internetového bankovnictví z běžného místa a známého zařízení (např. počítače v kanceláři) platily částky v obvyklé výši bez dodatečné autorizace.
Nejvíce překvapujícím zjištěním ale je, že celá polovina oslovených firem by si dokázala představit komunikaci s bankou prostřednictvím AI avatara, ať už formou videohovoru nebo chatu.
„Přestože jsou poradenské schůzky s “živými” bankéři pro firmy stále zásadní, je zjevné, že důvěra firem v digitální nástroje rychle roste. Rychlý rozvoj digitalizace jednoznačně podporuje efektivitu firem, je ale nezbytné nezapomínat ani na bezpečnost a nepodceňovat autorizační mechanismy,” zdůraznil Tomáš Kamenec, manažer firemního digitálního bankovnictví v České spořitelně.
Cílová skupina: Firmy o velikosti 4-249 zaměstnanců; vyznačené rozdíly dosahují statistické významnosti 90 %
Metoda sběru dat: Online dotazování, Ipsos B2B Panel
Sběr dat: proběhl 12.10. – 31.10.2023
Velikost vzorku: 300 podniků
Výzkumný nástroj: Strukturovaný dotazník o délce cca 9 minut
Průzkum ke stažení zde: INOVACE 2023 -digitalizační nástroje bank
Tisková zpráva ke stažení zde: TZ AMSP ČR 2024-01-09-digit a kyberbezpečnost MSP
Realizaci sběru dat a průzkum provedla výzkumná agentura IPSOS.
Tento průzkum vznikl za laskavé podpory společnosti Česká spořitelna a.s.