Co Vás přivedlo k podnikání, jak byste v 5 větách charakterizoval/a svou firmu?
Podnikání je téma, které jsme v rodině řešili velmi dlouho. Maminka před mateřskou pracovala jako PR a Marcom pro nadnárodní společnost, můj otec byl velmi dlouho v pozici CEO globálních firmách. Velmi často jsem slyšel o protikladech při rozhodování, co je dobré pro korporace a co je dobré pro lokální českou pobočku. Ve chvíli, kdy můj otec ukončil své působení v globálních společnostech a měl blízko stavebnictví a moderním trendům v prefabrikaci, mělo smysl se o to opravdu zajímat. Po dlouhých diskusích o pozitivech a negativech bylo jasno. Když jsme spolu seděli, tak jsme mnohokrát došli k tomu, že technologie modulární výstavby má obrovskou přidanou hodnotu a to jak časovou, tak finanční a i svou unikátní architekturu. Rozhodli jsme se jít proti proudu tradiční „modulařině“ a začít z modulů realizovat rodinné domy, designové stavby atp., což v České republice není zatím standardem. Naše vize je přinášet lidem komplexní řešení výstavby. Snažíme se, aby za námi zůstal klient, který realizací svého bydlení, nebo jakékoliv výstavby strávil minimální možný čas, takže v případě potřeby v rámci naší divize Smart Project naprojektujeme stavbu, vytvoříme architektonický návrh a zajistíme stavební povolení.
Další divizí je Smart Services, kde nabízíme zprostředkování nákupu pozemku, přeprodej modulárních nemovitostí, nebo asset management v pŕípadě investičních nemovitosti a to jak rodinných domů, tak komerčních a obchodních prostorů. Poslední důležitou divizí je Smart Development, kde se s naším projekčním týmem snažíme dosáhnout co největšího vývoje technologií a projektů v rámci modulární výstavby, vše od optimalizace výroby, přes skladbu materiálů, propojení na chytré domácnosti až po samotné stavební a montážní procesy. Snažíme se jednoduše dodat vše, čím se investor nemá čas ani energii zabývat. Tvoříme pro naše klienty ŽIVOT V KOSTCE.
Co vám na začátku podnikání pomohlo a co vám naopak komplikovalo život?
Pomohlo nám určitě know-how lidí, které měl otec kolem sebe. Byli to kluci co už v modulařině fungovali dlouhou dobu a tak nám pomohli nastavit výrobní procesy, sehnat schopné zaměstnance a roztlačit byznys tak, abychom se nemuseli bát velkých skoků, které postupně zažíváme. Bylo také dobré, že jsme měli spoustu kontaktů a obecný přehled, který nám pomohl získat první zakázky. Komplikací je mnoho a to především v dnešním „rychlém“ světě, kde každý chce dodání své stavby okamžitě a jak to tak bývá tak co nejlepší za co nejméně peněz. Samozřejmě něco je součástí každého byznysu, jako počáteční boj s cashflow, nábor zaměstnanců, nastavování a implementace procesů, ale s tím se vždy popereme i za pomoci našich zaměstnanců, kteří mnohdy přijdou s novými nápady a to nám hodně pomáhá. Největší komplikace se jevila po pár měsících podnikání, kde jsme s cashflow dojížděli k nule každý měsíc a hnali jsme vše kupředu… Byl to stres, ale dnes víme, že to bylo potřeba k růstu a dalším úspěchům.
Co považujete za svůj největší úspěch?
Téma největšího úspěchu je hodně proměnlivá jednotka a to především v takto mladé firmě, ale zatím vnímám já osobně jako největší úspěch to, že nás naši investoři doporučují, vrací se k nám a že dáváme do naší práce přidanou hodnotu. Velkým úspěchem je také náš růst a uzavírání nových zakázek během pandemie. V posledních 5 měsících jsme nabrali tolik zakázek jako za celou dobu naší existence a vidíme až do června roku 2021! Jsme rodinná firma a jako velký úspěch tedy považuji to, že se všichni podílíme na chodu a konzistentně rosteme a to mnohdy i ve stovkách procent!
Jaké jsou Vaše plány do budoucna?
Plány do budoucna jsou dnes ještě ve hvězdách. Máme danou cestu kam a jak, čili náš plán v tuto chvíli je nastavená cesta. Naše myšlenka při spouštění firmy byla dělat něco originálního a naučit lidi vnímat přidanou hodnotu modulární výstavby. V tento moment stále máme před sebou velký cíl a to stabilizovat výrobu našich typových domů a naučit lidi chápat hodnotu bydlení v modulárním domě. Plán do budoucna je určitě dosáhnout ročního obratu, který si přejeme a stabilizovat firmu tak, abychom dokázali vyhovět 100% našim zaměstnancům, investorům a zároveň i protnout v tomto bodě naše představy o ideální rodinné firmě.
Čeho byste se na základě vlastních zkušeností již vyvaroval/a?
Dosavadní zkušenosti nám říkají, že komunikace s lidmi a to do posledního dělníka při startu společnosti není ztracený čas. Je to opravdu dlouhá cesta, ale vyplatí se. I když občas slýcháme sami od kolegů zaměstnanců, že s nimi mluvíme více než všichni ostatní v jejich předchozích zaměstnáních, ale stále si myslíme, že je dobré, aby i poslední uklízečka věděla, co děláme, proč to děláme a co je náš společný cíl. Vždyť budujeme rodinou firmu.